tirsdag 3. november 2009

Alla kallar mig for discotjej





Hvis ikke lille snuppis blir kulest i gata med disse buksene, så vet ikke jeg:)

søndag 1. november 2009

Redesign

I dag har jeg hatt en produktiv sydag, og her kommer svaret på gårsdagens gjettekonkurranse. Spørsmålet var: Hva har dette blitt til?
Og svaret er dette:

Et lite sett til snuppis:) Man lærer så lenge man syr, og nå har jeg lært at man ikke bør bruke nederste del av buksebenet til omsøm. For det blir nemlig litt bleket, så kjolen er en tanke bleket nederst. Det gjør jo egentlig ingenting, men det er greit å oppdage slike ting. Med skråbånd og knapper kan jeg tenke meg at dette settet kom på ca 25 kr. Ganske lønnsomt å sy, i tillegg til at det er gøy! Det er jo hovedgrunnen.

På noen prosjekter går alt knirkefritt, mens på andre er det akkuratt som om alt som kan gå galt, gjør det. Kjolen og buksa gikk egentlig ganske knirkefritt. Eneste er at to tagger på den ene trykknappen kom utenfor malen da jeg slo dem inn, så nå står de ut og er litt spisse. Noen som har noen tips til hvordan jeg kan bøye dem inn igjen? De store røde knappene er fra Panduro, synes de er så utrolig søte! De har faktisk ennå større enn disse også.

Ellers har jeg sydd en selebukse og en hjelmlue som er til salgs. Egentlig skulle jeg bare sy selebuksen, for det var den jeg hadde nok skråbånd til, men så fikk jeg så lyst til å sy en hjelmlue også, så jeg måtte pynte den med et litt annet bånd.

Buksen koster 300, og lua koster 100. Hele settet koster 350. Har forsterket sømmene, og satt babystrikk nederst så den kan brukes lenge. Både buksa og lua er str 1 år, men de er litt store i størrelsen. I allefall buksa.
Jeg vet ikke om det kommer så godt frem på bildet, men buksa har matchende knapper. Har kjøpt "trekkeknapper" på husquerna, og blitt litt hektet. Det er jo så gøy! Tror jeg må ta meg en tur til stoff og stil når neste lønning kommer og bunkre opp.Blir dyrt å drive å dra på husquerna hele tiden. (for en merkelig stavemåte egentlig. Kanskje jeg skriver det feil?)

lørdag 31. oktober 2009

Gjettekonkurranse


Jeg fant disse klærne på loppemarked tidligere i høst (du vet du har ammetåke når du må tenke deg om en stund før du kommer på hvilke årstid vi er i...) og jeg synes det var så friske og fine farger på dem. Det var som om de lå og ropte til meg: sy meg om, sy meg om. Så da spanderte jeg en tier, og om hjem med en ganske så full tøypose til slutt. Marihøne t-skjorta ble desverre litt farget i vask, jeg slang den inn sammen med de brune gardinene jeg har sydd jakke og lue av (se forrige innlegg.) tenkte ikke på at de kunne farge jeg. Uansett, nå har jeg sydd om t-skjorten og buksen til nytt tøy til snuppis. Noen som vil gjette hva det har blitt til? Legger ut bildet av resultatet i morgen!

torsdag 29. oktober 2009

Nytt sett til snuppis


Nå er jeg ferdig med det nye settet til snuppis! Det var litt kronglete med så mye skråbånd, men jeg krøp til korset og festet det for hånd på innsiden. Hjelmluen er også fra Børnetøj du selv kan sy. Den var veldig enkel og morsom å lage, så slike blir det nok fler av. Dessuten var snuppis utrolig søt med den! Både jakka og luen er foret med rosa ribb, og begge deler viste seg å kunne brukes på vrangen også. Uten at dette egentlig var intensjonen. Heldigvis lagde jeg jakka litt stor, for de vokser jo fortere en svint disse små.
Så nå har de gamle brune gardinene fått enda et nytt liv. Skulle ønske jeg visste hvor de hadde levd før:)
Her er noen actionbilder av snuppis i den nye outfiten sin. Er hun ikke søt?

tirsdag 27. oktober 2009

Anorakk:)


Endelig ble jeg ferdig med denne lille anorakken til snuppis. Mønsteret er fra børnetøj du selv kan sy, en klassiker i syverdenen. Jeg simpelten elsker den boka! Nesten alt jeg syr er derifra. Det brune stoffet er gamle gardiner jeg kjøpte på et loppemarked for noen uker siden. Morsomt å bruke omigjen! Lurer på om de som leverte dem hadde sett for seg at det var dette gardinene skulle bli i sitt neste liv. Bildet lyver litt, for stoffet er egentlig en mye finere brunfarge enn det ser ut som her..

Det var litt vanskelig å fore med et stoff som var mer stretchy enn selve jakkestoffet, men det gikk da på et vis. Morsomt å trekke om knapper også, det blir jo så bra resultat! Men de er litt dyre på husquerna, så tror snart jeg må ta meg en utflukt på stoff og stil. Eller bestille over nett. Men det er jo to tusen ganger morsommere å dra dit da, og gå og titte i hyllene, og kjøpe myye mer enn det man egentlig skulle. Herlighet så fort stoffsamlingen vokser seg stor. Jeg kjøper alltid altfor mye av hvert stoff. Men det er jo greit å ha litt å ta av når inspirasjonen plutselig tar en. Det pynter litt opp på syrommet også.

tirsdag 20. oktober 2009

slåsskamp med skråbånd...

I dag har jeg hatt enda en liten slåsskamp med skråbåndet. Skråbånd er virkelig noe herk altså. Men det blir jo fint til slutt. Syr en liten ytterjakke til snuppis, og det er ikke bare bare å kante rundt ermene på noe som er så smått og tykt. Tok meg en tur ned på husquerna med snuppis og vogna og hele pakka. Ville sjekke ut hva en skråbåndfot til symaskinen kostet. Tenkte at jeg kunne vel spandere en hundrings for å slippe alle disse skråbåndslåsskampene. Men neida, 450kr!!! Og det har jeg på ingen måte råd til. Men den snille damen som jobbet der tok seg tid til å vise meg hvordan jeg skulle gjøre det slik at det ble pent, uten denne utrolig dyre foten...
Selvom jeg har litt dårlig råd nå så klarte jeg jo selvfølgelig ikke dy meg, og kjøpte litt stoff, bånd osv. Burde egentlig spare til å dra på stoff og stil i stedet, utrolig mye bedre utvalg og mye mye billigere. Men det er så langt! Og jeg som ikke har bil.. (ikke lappen engang, hysj hysj) Det er en rimelig lang busstur herifra. Hadde det bare vært meg hadde det gått greit, men det er ikke alltid snuppis digger å kjøre buss for å si det sånn.
Anyway, skal prøve å gjøre ferdig jakken i morgen og legge ut et bilde.

fredag 16. oktober 2009

Retrostoffet har fått nytt liv!




I dag har jeg endelig fått sydd en del. Selvom jeg har vært flink og vært på mammatrening, laget middag pluss pluss, har jeg fått sneket inn litt sying mellom alle småbarnsmammagjøremålene. Og jammen ble det ikke en liten kjole av det fine stoffet jeg fikk av svigermoren min. (se forrige innlegg) Kjolen er laget av to ulike gardiner, pluss et gammel sengesett som for:) Denne er til salgs, og jeg lurer veldig på om noen vil kjøpe den. Bildene ble litt dårlige, for kjolen ser nesten litt skitten ut,men så er det bare at stoffet blir veldig blankt i blitslyset. Aanyway, blir spennende å se om noen har lyst på den:) Jeg har sydd den i str. 1 år, men kan sy den i str. 2 og 3 år også hvis noen er interessert.


Deilig å kjenne at inspirasjonen siger inn igjen, det går liksom litt i perioder det med sying. Noen perioder støver symaskinen ned, andre perioder er den flittig brukt. En ting er i allefall sikkert, jeg blir aldri så sinna som når symaskinen tuller seg, eller jeg syr feil. Det er ett eller annet med sying som kan gjøre en fly forbanna når det ikke går som det skal! Men så er det jo så utrolig gøy når alt blir som en hadde tenkt! Så nå skal jeg pønske ut av hva mer jeg skal sy av den etterhvert svært så store stoffsamlingen min:)

tirsdag 13. oktober 2009

Retrostoff


Se på dette utrolig kule retrostoffet jeg fikk av svigermoren min! Det hadde vært gardiner på skolen der hun jobber. Lurer sånn på hva jeg skal bruke det til.. Om jeg skal klippe ut noen av figurene og applikere på kjoler, dresser el, eller sy noe av stoffet i seg selv. Kanskje et teppe el? Noen som har noen forslag?
Ellers har jeg fått meg en ny hobby: handle tøy til snuppis på finn.no. Fikk en nydelig nøstebarn heldress i posten i dag, pent brukt til en billig penge. Så nå sitter jeg og henger på finn.. I stedet for å strikke på ulltrøya til broren min som nettopp har hatt bursdag, sparkebuksa eller strikkejakka til snuppis, sy ferdig gardinene til stua, sy badekåper (som jeg faktisk har fått bestilling på) eller andre nyttige ting. I kveld er det finn.no som gjelder:)

fredag 2. oktober 2009

smekke





Har laget en siklesmekke til snuskelusken. Siden hun har begynt å sikle så utrolig masse at bodyene blir helt våte rundt halsen.. Tegnet av en smekke jeg har kjøpt. Man kan vel si at den er litt 70-talls inspirert.

Legger ved bildet av denne kjolen også, selvom den er fryktelig ustrøket.. Det er kanskje ikke så lett å se, men det er en liten fugle på forsiden. Sydde en liten kyse til også, men bommet på størrelsen så ga den til nabojenta i stedet:) Gleder meg til snuskelusk blir stor nok til å bruke kjolen!

tirsdag 29. september 2009

Endelig:)


Jeg må innrømme at jeg har vært utrolig dårlig til å oppdatere denne bloggen. Jeg har vel i grunnen aldri gjort det... Men: Nå skal jeg begynne! Det er hovedsakelig en sy og strikkeblogg, men den er åpen for alle slags innlegg og innfall. Stort sett som sin eier.





Siden jeg nå er mamma til en nydelig liten jente på fire måneder, går det stort sett i babyklær her for tiden. Mye sying, og litt strikking. Fant frem nøstebarnboken igjen i dag. Jeg både liker og ikke liker den. Modellene er lette og strikke og komfortable for barnet, men synes ofte klærne kan bli litt "klumpete" og ikke helt pene. Men men, det er meg. Jeg har iallefall tatt fatt på en lilla sparkebukse i ull og silke til bittelille, for å matche den lilla luen hun fikk i går, bilde kommer:)





Her er uansett bilder av noen av klærne hennes, jeg må innrømme at ikke alle er nystrøkede da..








Her er en liten omslagsjakke fra Børnetøj du selv kan sy, min absolutte favorittsybok!! Den ble egentlig ganske vellykked, om enn litt for bred pga jeg klipte litt feil...















Og her er en kjole til datteren til en venninne. Også fra Børnetøj du selv kan sy. Siden jeg er litt ny i bloggverdenen sliter jeg litt med bildeplasseringen her, men bær over med meg..
Som sagt er det mest barnetøj det går i, men har planer om å få meg en sybyste og sy litt kjoler etterhvert. Kjekt å sy litt til seg selv også:) Legg gjerne igjen kommentarer, da blir jeg kjempeglad:) Det kommer også til å bli lagt ut litt for salg etterhvert, men vil ikke selge en ting jeg ikke er 100 prosent fornøyd med. Og det blir jeg sjelden..men vi får se:)















































LinkWithin

Related Posts with Thumbnails