søndag 7. mars 2010

Ansiktsløftning! Og konkurranse?

Jeg har gitt bloggen min en liten ansiktsløftning. Egentlig er jeg ganske kompetent på data, men når det kommer til å lage en fin header kommer jeg tydeligvis til kort. Dette er det beste jeg klarte å lage i Picasa.. Selvfølgelig skulle jeg ønske jeg hadde photoshop og kunne lage en proff header. Og en annen kulere utforming på bloggen. Jeg har feks lyst til å legge bloggrollene ved siden av hverandre og ikke over hverandre, noen som vet hvordan man kan gjøre det?? Tips mottas med takk!
Jeg skal fortsette å blogge om det jeg syr, men fra nå av skal jeg samle fler blogger i bloggrollen min, så tips om gode syblogger, gjerne retroinspirert, mottas med takk! Så er man lei av å saumfare nettet etter gode retro og syblogger, så kan man etterhvert finne en god liste her!
Jeg har også sett at jeg har fått over tusen treff på bloggen, JIPPI!! Jeg tenkte kanskje jeg skulle ha en liten konkurranse som takk til dere lesere:) Jeg blir så glaad når dere leser bloggen min:) Hva skal premien i konkurransen være? Jeg har jo både mammalesere og sylesere.. Jeg får lage en goodybag med litt stasj til begge grupper. Er det stemning for konkurranse? Uansett, pip i kommentarfeltet om det er stemning for en konkurranse, premien blir en liten goodybag med retro/mamma/sy/hobbystasj:)Hvis det er stemning for dette legger jeg ut bilder av premienen av de nærmeste dagene:)
Ha en fin dag alle sammen!
Klems Lisalii

onsdag 3. mars 2010

Mer dukkeklær, mønster til kjole til joykdukke

og DER fikk Lisalii sydilla igjen. Det var bare den siste bøygen med bestillinger som måtte gjøres unna, så blomstret kreativiteten. Og nå er det jo dukketøy det går i. Lille Anna får stadig nytt tøy, hvor mye klær trenger egentlig en dukke?? Mye! Uansett, jeg har sydd to hjelmluer og en liten sommerkjole. Her kommer bilder og forklaringer. Både luene og kjolen er utrolig lett å sy! Hjelmluene er forminsninger av hjelmluene i "Børnetøj du selv kan sy". Kjolemønsteret er mitt eget. Først en liten retrolue:




Den synes kanskje ikke så godt på bildet? I allefall er dette en ideell måte å bruke opp stoffrester og skråbåndrester på. De irriterende restene av skråbånd som er for lange til å kastes og for korte til å brukes..

Etter denne luen fikk jeg virkelig blod på tann på dukketøyfronten, og fant ut at Lilla Anna trenger jo et lite sommersett nå som det går mot varmere tider:




Så da ble det et lite "jordbærsett" med noen fine bånd jeg hadde liggende.
Her kommer oppskriften på kjolen: (denne er altså til den joykdukken som heter Anne, det finnes jo flere typer av dem.)

1. Klipp to like rektangler i 25*10 (11,12)cm. Min kjole er 10 cm, og jeg synes den ble litt kort. Legg opp en ca en halv cm langs den lengste kanten. På begge rektanglene. (det som blir nederst på kjolen.)

2. Sy en søm ca en halv cm inn på stoffet langs den andre langkanten på begge rektanglene. Bruk rettsøm med den lengste stinglengden og IKKE sy frem og tilbake og fest tråden i begynnelsen og slutten. La det henge litt igjen av sytråden når du klipper den av på slutten.

3. Dra i trådendene slik at stoffet rynker seg, dra til stoffet er ca 17 cm. Da vil det se slik ut:


4. Nå syr du en søm over rynkene slik at de skal holde seg. Slakk opp på trykkfoten, gjerne på det slakkeste når du syr over rynkene slik at de ikke blir "presset" bortover.

5. Sy de to stykkene sammen i kortkantene (du kan jo selvfølgelig være mer nøyaktig enn meg og kante rundt med sikksakk først. Sikkert lurt, men jeg er ikke tålmodig nok..) Og vips har du et lite skjørt. Det skal da se nogenlunde slik ut:


6. Nå syr du på enten et bånd, et smalt tøystykke el rette mot rette langs øverste kant av stoffet. Hvis skjørtet ditt er 34 cm i omkrets (hvis du rynket det til 17 cm) så klipp båndet 35 cm. Da har du 1 cm igjen i endene av båndet slik at de kan skjøtes. Slik ser det ut da:

7. Nå skal du lage stropper til kjolen. Hvor lange de skal være avhenger litt av hvor bredt båndet rundt magen er. Mitt "magebånd" er ca 3,5cm bredt. Så jeg klipte stroppene på kjolen 11 cm lange. Sy på stroppene rette mot rette. Kjolen vil da se slik ut:

8. Kle kjolen på en blid og fornøyd joyk dukke, dukken vil da se slik ut:

9. Hvis du ennå ikke er lei kan du sy en matchende liten hjelmlue. På varme dager kan den knyttes bak nakken for å holde håret oppe fra en varm dukkenakke:
Lykke til:)

Ps, jeg blir veldig glad for tilbakemeldinger på mønsteret. Jeg blir i det hele tatt veldig glad hvis noen prøver seg på denne kjolen, så gi et lite pip i kommentarfeltet. Hvis har et bilde av din joykdukke i denne kjolen, så er det utrolig koselig om du sender det så kan jeg poste dem etterhvert:)

tirsdag 2. mars 2010

"Lille vakre Anna", klær til joyk dukke

Til navnefesten fikk Lille Snuppis en utrolig søt liten dukke, med en koffert hjemmestrikkede dukkeklær til. Dukken lå i en nyoppusset liten dukkeseng,med hjemmesydd sengetøy! Og et løfte om at kofferten skulle bli full av dukkeklær. En utrolig koselig gave som vi kommer til å få masse glede av. Dukken var en såkalt joyk dukke fant jeg ut etter litt søking på nettet, en "empatisk" dukke som babyen skal bonde med. Og det er akkurat det Lille Snuppis har gjort, hun vinker som en gal når hun ser lille Anna!
Uansett, min snille flinke tante hadde strikket nøstebarnklær til Anna, i forminsked utgave, og de er bare såå fine, bare se her:
En søt liten ullue, en omslagsjakke med matchende blomst,to par sokker, en ullundertrøye og en bleiebukse. En liten rosa bukse er på vei! Så heldige vi er!!

Lille Anna ble litt kald uten klærne sine, så hun måtte få et teppe rundt seg:

Og her er hun i ullundertøyet sitt, undertrøye og bleiebukse fra strikk til nøstebarn:

Til slutt et bilde av den fine dukkesenga:
Etter Anna kom i hus har jeg fått litt dilla på dukketøy, så jeg driver og strikker en liten jakke til Anna. Men jeg har selvfølgelig gått tom for garn! Når jakken er ferdig skal jeg legge ut både bilde og oppskrift, har sett at flere er på leting etter klær til disse joykdukkene. Jeg syr også en liten hjelmlue som jeg regner blir ferdig i dag eller morgen.



Enn så lenge, så kommer det et bilde til av hjelmluen som jeg sydde i går. Bloggen hang seg opp når jeg skulle legge ut bilde av hvordan den så ut på innsiden, den kan nemlig brukes begge veier:


Ha en fin kveld alle sammen:)

mandag 1. mars 2010

hjelmlue

Endelig har sytørken gått over! Huff, dette med å ta bestillinger tok knekken på min sylyst. Kreativitet på bestilling er nok ikke tingen for meg. Men å legge ut ting for salg derimot, det er bare gøy:)

Så nå har jeg sydd ferdig min siste bestilling, to hjelmluer, som jeg desverre ikke har bilde av her. Men dere har jo sett dem før, den med elefant og den med snurrebass:) Og så sydde jeg denne luen, som jeg har lagt ut for salg:



Applikasjoner fra de herlige syttitallsgardiene jeg fikk av svigermor:)
La den ut på finn nå nettopp, og er veldig spent på om noen vi kjøpe den. Egentlig har jeg litt lyst på den selv, men jeg må vel innse at Lille Snuppis begynner å få mer enn nok hjelmluer...

tirsdag 23. februar 2010

Pip og award!

Takk for pip i kommentarfeltet, hyggelig å høre fra dere:)

Jeg sa jo jeg skulle legge ut bilder av badekåpene, men jeg har ikke fått gjort det helt ennå, de kommer!




Jeg fikk jo en award for en liten stund siden av Sølvi, kjempekoselig!! Jeg skal gi den videre til syv stk. En del av bloggene jeg leser har fått den allerede, så derfor gir jeg den videre til mine "favorittkreativeblogger" selvom det ikke blir fullt syv:



Mona sin mammablogg, en mammablogg men med fine kreative innslag!


Hildes kortgalleri, fantastisk fine kort fra en kreativ mamma!


Majas hobbykrok: artige oppskrifter og fine ting.


Naimas design min favorittblogg! Hun lager fantastisk fint barnetøy!


Rom for dill og dall utrolig søtt barnetøy!





Så da sender jeg denne videre til disse:






Og utfordrer dem samtidig til å skrive syv ting om dem selv, og sende den videre til syv andre kreative bloggere:)

Ps, vi har hatt navnefest i helgen, og snuppis fikk en fantastisk liten joykdukke med hjemmestrikket nøstebarntøy til, legger ut bilder senere! Er det noen som vet om oppskrifter til dukketøy til disse? Driver og strikker en liten jakke til henne nå, men hadde vært litt enklere med oppskrifter!

onsdag 17. februar 2010

Nysgjerrig, hvem er dere?

Ja, jeg er litt nysgjerrig i dag. Jeg lurer sånn på hvem det er som leser bloggen min? Jeg blir alltid så glad når jeg ser på besøkstellern min at dere har vært innom! Gi et lite pip i kommentarfeltet da vel:)
Ps, i morgen skal jeg legge ut bilde av badekåpene jeg har "pimpet" haha!

mandag 15. februar 2010

Gamle ting, kåpe og skjørt

Jeg tenkte jeg skulle legge inn noen bilder av ting jeg har sydd før. Nå for tiden blir det jo mest barnetøy, men før sydde jeg også en del til meg selv. Jeg sliter litt med å komme i gang med syingen igjen, men nå har det heldigvis løsnet litt:) Her er noen bilder av en kåpe jeg sydde for en stund siden. Nydelig ullfleece fra stoff og stil, og knapper kjøpt på julemarked på Bærums verk, likte knappene såå godt! Jeg har desverre ikke foret kåpa, noe jeg angrer veldig på nå for den mister formen litt fort. Når den henger på en henger ser den jo ikke formsydd ut i det hele tatt, men her er den i allefall:

Og et nærbilde av de fine knappene:

Og her er et skjørt jeg sydde for en stund siden:

Og et nærbilde av broderiet, gjorde det veldig enkelt og tegnet faktisk opp med gråblyant for så å brodere oppå, dette var før jeg hadde "sysakene i orden".

Bak er det bare "gress":

Det er ikke brukt på en stund, og er særdeles ustrøket:)
Ha en fin dag alle sammen:)

torsdag 11. februar 2010

Navnefest og badekåpe

Det nærmer seg navnefesten til lille snuppis med stormskritt, og jeg storkoser meg med forberedelse til bordpynting. Jeg er jo ingen fan av rosa, så jeg har bestemt meg for å ha bordet i dus lyselimegrønt. (Ikke helt lett å finne pynt i den fargen:)) Men jeg kan strekke meg til rosa roser på bordet da! Trodde ikke jeg brydde meg så mye om borddekkingen, men det er jo kjempegøy! I dag har jeg laget tre små telysestaker til bordet, billig og gøy! Slik så de ut før jeg begynte:

Og slik ble de:

Litt sladdet da, men dere ser jo sånn ca hvordan de ble:)

Så har jeg endelig begynt å sy litt igjen. Har hatt alvorlig sytørke! Tror ikke jeg skal ta bestillinger lenger, det bel litt trått å sy på bestilling. Ble liksom ikke noe gøy lenger! Men jeg har uansett fått laget ferdig en bestilling nå, og det var faktisk gøy for jeg fikk frie tøyler:) Det er en bade/skiftekåpe som en venninne av tanten min skal bruke når de bader ute hver lørdag året rundt. Både varm og god og ha på seg, du kan tørke deg med den, og skifte inni den. Den er ikke helt ferdig ennå, for jeg skal sy på reimer så den kan taes på ryggen, og sy på en liten lomme til å ha en termos i. Men enn så lenge ser den slik ut:

Jeg er veldig spent på hva den nye eieren kommer til å synes om den noget spesielle hetta:

mandag 1. februar 2010

7 ting om meg

Som dere sikkert har lagt merke til har det vært stille her på bloggen en stund. Av den enkle grunn at jeg har sytørke.. Og strikkeprosjektet for tiden er en sparkebukse som tar laang tid å lage. Så hva blogger man om da? Når man har en strikke og syblogg?
Vel, jeg må jo starte med å takke Sølvi for awarden:) Min første award, superstolt:) Jeg har vært så passiv i bloggverdenen at jeg ikke oppdaget at jeg hadde fått den før i går.. Fy Lisalii! Uansett, med awarden følger det visst en utfordring til å se syv ting om seg selv:
1. Jeg elsker alt som er rødt. Jeg har alltid spist opp det røde godteriet først. Brukt opp den røde fargeblyanten først. Kan ikke male et bilde uten rødfarge i osv.
2. Jeg ELSKER cheeseburgere! Det og hummer har delt førsteplass på min favorittliste!
3. Jeg er en internettnerd. Kan bruke flere timer på nettet!
4. Jeg elsker elektroniske duppedingser. Har utrolig mange gadgets til Ipoden min, enda jeg nesten aldri bruker den.
5. Jeg er innmari god på å snu pannekaker i lufta!
6. Jeg er kjempemørkeredd ( Jeg MÅ slutte å se på Åndenes makt...)
7. Kongen av Queens er min favorittsere!
Sånn, da vet dere 7 mer eller mindre interessante ting om meg:) Jeg skal sende awarden videre, men akkurat nå er det en liten snuppelure som krever litt oppmerksomhet her, så det får bli neste innlegg!

fredag 8. januar 2010

Aaand I`m back!

Godt nyttår alle sammen! Etter en kald og koselig jule og nyttårsfeiring er jeg nå tilbake i hverdagen. Ganske deilig egentlig, unntatt at jeg blir litt gæren av å være inne og se ut på det fine været hele tiden... Men sånn er det med baby, er det for kaldt så blir man inne.. Det gir uansett tid til nye prosjekter! Jeg er jo litt på strikkekjøret for tiden, så nå har det blitt ennå en ny body til Lille snuppis. Den er også strikket av babysilk som er alpakka og silke, og den er stooor så hun kan bruke den lenge. Jeg glemte å lage knappehull, så det er trykknapper både i skrittet og i stolpen foran. Ganske greit egentlig, siden hun prøver å spise absolutt alle knapper hun ser. MEN jeg skal aldri strikke en stripete body i ett stykke mer, det var syykt mange tråder å feste, mellom 50 og 70 eller noe sånt tror jeg det ble. Uansett, siden jeg liker lilla, så matcher den jo en del av tøyet til Lille Snuppis, feks denne nydelige sparkebuksa fra nøstebarn som vi fikk til jul:

Jeg måtte jo selvfølgelig prøve bodyen på med en gang den ble ferdig, så jeg har kun livebilder av den:


Kanskje ikke de beste bildene, men de viser i allefall fargene:) Mønsteret er det samme som bodyen i forrige innlegg, fra strikk til nøstebarn. Denne bodyen er så stor og elastisk at jeg tror nesten hun kan bruke den til hun er rundt to år. Jeg er i gang med en ny en som jeg skal prøve å strikke rundt på rundpinne uten stolpe foran, og med knepping i skuldrene. Lurer på hvordan den blir.

Ellers så har jeg strikket en ullundertrøye til min bror i julegave. Det vil si, den var egentlig til bursdagen hans i oktober,men tok jækla lang tid å strikke. Den er også laget av babysilk, og etter nøstebarnoppskrift den og. Det er noen oppskrifter til voksne i boka deres.


Så nå holder i allefall lillebror seg god og varm i vinter. Har egentlig lyst til å strikke en til meg selv og, men jeg strikker jo aldri noe til meg selv. Litt dumt egentlig, men det er jo så koselig å gi bort!

Glemte å si at mitt nye prosjekt er en sparkebukse i samme lillatoner som bodyen, gleder meg til den blir ferdig! Da blir det en god og varm baby i mykt ull og silketøy:) (og jeg som ikke skulle bli en sånn "altskalværeøkologiskogullogsilkemamma"...)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails