mandag 1. februar 2010

7 ting om meg

Som dere sikkert har lagt merke til har det vært stille her på bloggen en stund. Av den enkle grunn at jeg har sytørke.. Og strikkeprosjektet for tiden er en sparkebukse som tar laang tid å lage. Så hva blogger man om da? Når man har en strikke og syblogg?
Vel, jeg må jo starte med å takke Sølvi for awarden:) Min første award, superstolt:) Jeg har vært så passiv i bloggverdenen at jeg ikke oppdaget at jeg hadde fått den før i går.. Fy Lisalii! Uansett, med awarden følger det visst en utfordring til å se syv ting om seg selv:
1. Jeg elsker alt som er rødt. Jeg har alltid spist opp det røde godteriet først. Brukt opp den røde fargeblyanten først. Kan ikke male et bilde uten rødfarge i osv.
2. Jeg ELSKER cheeseburgere! Det og hummer har delt førsteplass på min favorittliste!
3. Jeg er en internettnerd. Kan bruke flere timer på nettet!
4. Jeg elsker elektroniske duppedingser. Har utrolig mange gadgets til Ipoden min, enda jeg nesten aldri bruker den.
5. Jeg er innmari god på å snu pannekaker i lufta!
6. Jeg er kjempemørkeredd ( Jeg MÅ slutte å se på Åndenes makt...)
7. Kongen av Queens er min favorittsere!
Sånn, da vet dere 7 mer eller mindre interessante ting om meg:) Jeg skal sende awarden videre, men akkurat nå er det en liten snuppelure som krever litt oppmerksomhet her, så det får bli neste innlegg!

fredag 8. januar 2010

Aaand I`m back!

Godt nyttår alle sammen! Etter en kald og koselig jule og nyttårsfeiring er jeg nå tilbake i hverdagen. Ganske deilig egentlig, unntatt at jeg blir litt gæren av å være inne og se ut på det fine været hele tiden... Men sånn er det med baby, er det for kaldt så blir man inne.. Det gir uansett tid til nye prosjekter! Jeg er jo litt på strikkekjøret for tiden, så nå har det blitt ennå en ny body til Lille snuppis. Den er også strikket av babysilk som er alpakka og silke, og den er stooor så hun kan bruke den lenge. Jeg glemte å lage knappehull, så det er trykknapper både i skrittet og i stolpen foran. Ganske greit egentlig, siden hun prøver å spise absolutt alle knapper hun ser. MEN jeg skal aldri strikke en stripete body i ett stykke mer, det var syykt mange tråder å feste, mellom 50 og 70 eller noe sånt tror jeg det ble. Uansett, siden jeg liker lilla, så matcher den jo en del av tøyet til Lille Snuppis, feks denne nydelige sparkebuksa fra nøstebarn som vi fikk til jul:

Jeg måtte jo selvfølgelig prøve bodyen på med en gang den ble ferdig, så jeg har kun livebilder av den:


Kanskje ikke de beste bildene, men de viser i allefall fargene:) Mønsteret er det samme som bodyen i forrige innlegg, fra strikk til nøstebarn. Denne bodyen er så stor og elastisk at jeg tror nesten hun kan bruke den til hun er rundt to år. Jeg er i gang med en ny en som jeg skal prøve å strikke rundt på rundpinne uten stolpe foran, og med knepping i skuldrene. Lurer på hvordan den blir.

Ellers så har jeg strikket en ullundertrøye til min bror i julegave. Det vil si, den var egentlig til bursdagen hans i oktober,men tok jækla lang tid å strikke. Den er også laget av babysilk, og etter nøstebarnoppskrift den og. Det er noen oppskrifter til voksne i boka deres.


Så nå holder i allefall lillebror seg god og varm i vinter. Har egentlig lyst til å strikke en til meg selv og, men jeg strikker jo aldri noe til meg selv. Litt dumt egentlig, men det er jo så koselig å gi bort!

Glemte å si at mitt nye prosjekt er en sparkebukse i samme lillatoner som bodyen, gleder meg til den blir ferdig! Da blir det en god og varm baby i mykt ull og silketøy:) (og jeg som ikke skulle bli en sånn "altskalværeøkologiskogullogsilkemamma"...)

tirsdag 15. desember 2009

Strikkebody til lille snuppis

Nå er bodyen til lille snuppis endelig ferdig. Tenkte liksom det skulle gå så fort å strikke en body, men det er jo egentlig et ganske stort plagg. Bodyen er strikket i det herlige garnet babysilk! 80% alpakka og 20% silke. Mykeste og varmeste som finnes! Lurer litt på om den blir for varm for henne, hun er jo alltid varm. Men men, den er jo god å ha uansett. Mønsteret er fra boken strikk til nøstebarn, hvor man bare forlenger et mønster på en undertrøye. Synes egentlig ikke modellen er så fin, men den satt greit når vi prøvde den på. Vil egentlig strikke en body med raglandfelling, men har ikke funnet noe mønster ennå. Angrer litt på at jeg strikket fire knapphull i stedet for tre i halsen, og ikke tok like knapper i skrittet. Men men, det er jo ingen som ser de nederste knappene uansett. Denne bodyen kan jo ikke akkurat brukes på varme sommerdager hvor det er lov å gå uten strømpebukse:)

søndag 13. desember 2009

Hei!

Nå er det lenge siden jeg har oppdatert her. Føler liksom det er litt kjedelig å lese når jeg ikke har bilder. Grunnen er at jeg har fått strikkedilla igjen, og strikketing tar jo litt lenger tid enn syting som oftest. i perioder hvor jeg syr, kan jeg ikke skjønner hvorfor jeg gidder å strikke, det tar jo så lang tid! Og så plutselig tar strikkedillaen meg, og jeg skjønner ikke hvorfor jeg gidder sy. Strikketøyet er jo så enkelt å bare plukke og når man feks ser på tv, sitter på bussen ol. Så nå får bror en deilig ullundertrøye i alpakka og silke, og lille snuppis får lilla ullbody i alpakka og silke. Der er snart ferdige begge to, skal poste bilder av dem da.
Denne sytørken passet egentlig innmari dårlig sånn rett før jul. Men har du sytørke så har du sytørke, klarer ikke å presse meg ned foran maskinen nå. Håper å få ferdig et par multiposer i allefall. Ellers er det meste klart. Skulle jo egentlig sy en liten tøyelefant til snuppis, men det blir et par strikkede bodyer i stedet.
Aanyway, det er jo stjerneskuddkveld igjen i kveld, det kom jeg på nå. Så nå stikker jeg ut på verandaen. Ha en fin kveld alle sammen!

torsdag 3. desember 2009

Long time no blog

Jeg har visst hatt litt bloggvegring i det siste jeg. Men nå er jeg tilbake igjen:) Jeg har sydd litt, men lille snuppis har nektet å sove en stund så det har ikke blitt så mye. Merker at det er litt slitsomt å ha så mye på listen som skal være ferdig før jul, mye morsommere når man ikke hadde ting man MÅTTE sy liksom. Men men, det er jo utrolig koselig å gi bort hjemmelagde ting da! Mitt første prosjekt har jeg ikke sydd, bare limt:) Jeg ble bare sånn halvfornøyd, men det ble jo koselig da! Dette er et pestoglass og et glass med tacosaus:


Det var litt vanskelig å få det pent øverst, så på den ene måtte jeg lime på et bånd. Som sagt, ikke helt fornøyd, men nå har jeg i allefall et sted å ha tekstiltusjene mine:)
Neste prosjekt er en jakke til min mor. Egentlig har hun kjøpt stoffet og mønsteret og hadde tenkt å sy den selv, men det ble aldri noe av så jeg tilbød meg å gjøre det. Skal gi den til jul,men den er jo ikke helt julegave da:) Jeg synes i allefall stoffet er kjempefint, rent ull! Og selvfølgelig kjempedyrt da, over 300kr pr meter. Jeg har såå lyst til å sy en ullpose til lille snuppis i dette stoffet! Det ble faktisk igjen en del etter jeg hadde klippet jakken, så jeg lurer på å sy en liten kjole eller en omslagsjakke til snuppis. En liten snømanndrakt kanskje? hehe.
Her er den i allefall, mønsteret er sånn så som så, easy fra stoff og stil. Blir spennende å se den på:


Og her er nærbilde av det fine stoffet:

Siden det egentlig er en juksejulegave når hun selv har kjøpt den, må jeg jo legge ved litt ekstra, så jeg sydde et par multiposer:

Neste gang jeg skal kle noe med stoff tror jeg jeg skal gå for en rosinboks, slik som denne lånt fra bloggen fruens syslerier Den er kledd med tapet og ikke stoff, men det må jo gå med stoff og? Fin er den i allefall!

fredag 27. november 2009

Spoonflower

Etter jeg oppdaget denne fantastiske siden på nettet har jeg gått med planer om å designe et eget stoff. Hvem var det som oppfant dette geniale konseptet? Det er jo så utrolig kult at det går an! Jeg er ikke spesielt god på dataprogrammer, så må nok tegne noe for hånd og scanne. Håper det går ann. Jeg vet bare ikke helt hva ennå.. Tenker kanskje å tegne en liten eventyr/fantasi verden med små søte vesener og merkelige hus. Men jeg vet jo ikke helt hvordan det vil ta seg ut på et stoff. Dessuten er det så lenge siden jeg har tegnet at jeg har mistet litt "teken". Jeg får vel bare tegne og tenke litt videre før jeg sender inn. Det er jo ganske billig også. Spoonflower I love you! Hvis noen vil designe et stoff til en liten kjole, lue el men ikke kan sy, så tar jeg gjerne mot bestilling. Men jeg vet ikke hvor mye mer jeg rekker før jul. Har jo en langt liste med julegaver som skal sys, føler det rettferdiggjør min elleville shopping på stoff og stil...
I stad kom det en dame innom for å prøve noen hjelmluer på gutten sin. De passet desverre ikke helt, men hun bestillte to i en annen størrelse. Gøy at dette luesalget går så bra! Vet ikke helt hva jeg skal gjøre med de jeg har igjen da. Jeg får vel finne på noe lurt.
Nå må jeg gå og sy litt, har en del luer jeg skulle ha begynt på...

onsdag 25. november 2009

Underbare duk!

Jeg har brukt, hmm, litt for mye penger på en duk. Men det er ikke en hvilke som helst duk, det er en fantastisk kul duk! (Noen ganger skulle jeg ønske jeg var svensk, for de har så mye kulere ord, som UNDERBAR) Og underbar er det eneste ordet som beskriver denne duken!
Jeg tror dette kan blit en fantastisk liten kjole og solhatt til lille snuppis! Jeg gleder meg til å begynne og sy i den. Den er kjøpt her hvor de har utrolig mye kult. Men litt dyr frakt kanskje. Uansett en kjempefin side! Som sagt gleder jeg meg til å sy av duken, men det er jo SÅÅ mye som står før på listen.. Julegaver, luer, en jakke++
Uansett, i dag fikk jeg sydd ferdig en lue jeg hadde en bestilling på. Brukte ribb som skråbånd og det gikk faktisk veldig bra! Når hjelmluene er sydd av elastisk stoff,synes jeg de sitter så dårlig rundt ansiktet når man bruker vanlig skråbånd. Jeg sydde også noen mini multiposer til oppbevaring på syrommet. Det har vært så rotete der nå, og disse er jo både praktiske og dekorative:
Jeg bare forminsket mønsteret til multiposene fra stoff og stil. Det blir nok noen flere slike til kjøkkenet:)
Ha en fin kveld:)

søndag 22. november 2009

Det store (lille) hjelmluesalget:)

Do you wanna turn some heads at babyswimming? Or just make a cool impression on your friends in barsel group or babysong? Do you wanna make the other babies think: wow, whos that? What a cool hat! Well, now you can! Here at Lisali`s you can now purchase the coolest babyhats! Haha, gjør jeg meg i reklamebransjen eller?
Nå er hjelmluene ferdige:) Jeg kommer til å drømme om hjelmluer en stund fremover. Jeg er veldig spent på hva dere synes om dem, og om noen i det hele tatt har lyst på dem..:) Som jeg før har presisert, jeg er en glad amatør, ingen profesjonell. De er ikke perfekte, men sjarmerende velgjorte kan man vel si. Alle luene er str 1 år. Ser du noe du liker? Ta kontakt på lisalii.syr@gmail.com. Luene koster 150 pr stk.+porto, som sikkert ikke er så mye.

Som sagt tok jeg litt av på fargefronten denne gangen. Men man blir jo glad av disse, ikke sant? Hvis noen ønsker noe litt mer diskre, eller andre kombinasjoner, så ta kontakt.

Alle luene er foret med enten jersey, velour eller litt sånn frottèliknende stoff. De fleste med jersey. Noen er av nye stoffer, andre er redesign. Her er litt om hver:

solgt SOLGT Jeg er fra Fretex og Danmark. Jeg har vært sengetøy og i mitt forrige liv. Nå er jeg en lykkelig babylue som jeg håper noen vil bruke. Jeg er foret med deilig myk velour.Av en eller annen grunn ble jeg bittelitt mindre enn de andre i størrelsen.

Jeg har vært finsk sengetøy, og inni har jeg litt deilig myk dansk velour. Jeg kan som de andre luene i utgangspunktet brukes på begge sider.

Jeg har vært en body. Ellers er jeg fra husqvarna og Danmark jeg og:) Jeg ble liksom litt vid jeg, men jeg tror jeg passer til et ettårshodet. Hvis ikke kan du bare sende meg tilbake:)

SOLGT Jeg er bare fra husqvarna og stoff og stil jeg...Men jeg er jo kul fordetomda! Foret med jersey.

Jeg har vært gardiner på en skole jeg! Og jeg er foret med deilig jersey fra stoff og stil.

Jeg er fra samme skolen! Og jeg er foret med rosa jersey:)

Jeg har bare vært metervare på husqverna jeg..og jeg er også foret med dansk jerseystoff.

Her tar vi et siste farvel med hverandre før vi skilles ad! (forhåpentligvis)

lørdag 21. november 2009

Mine tre favoritter og snikktitt på hjelmluesalget:)

Siden jeg produserer til det lille hjelmluesalget jeg planlegger å ha her på bloggen min, så har jeg ikke så mange produkter å vise dere nå. Men jeg tenkte jeg skulle legge ut litt smakebiter:) Man kan si at jeg tok litt av på fargefronten denne gangen.. Jeg ville lage luer man ble glad av! Hvis dere som har bestilt får litt sjokk av fargene, så syr jeg gjerne noen litt mer diskre altså!




Så her var det en liten sniktitt:) Jeg har virkelig fått dilla på slike luer. Selvom det er litt vanskelig med alt skråbåndet. Jeg har blitt flinkere, det gikk et lys opp for meg når jeg fant ut at de har en bred og en smal side. Hvorfor har ingen sagt det før? Aanyway, jeg må sy litt flere før jeg legger ut hele "kolleksjonen":)

Ellers vil jeg vise dere mine tre favoritter i huset. Den ene favoritten er vel ikke akkurat, hmm, stedfast.. Men den er et fast innslag hver jul, nemlig denne fantastisk herlig gode nugatten:
Jeg tror ikke det kan finnes noe bedre! Jeg kjøper meg en hver eneste jul! Godt de ikke finnes i butikkene året rundt. Det står at de kan brukes i kakebaking. Javel. Jeg spiser dem bare hele jeg, som en sjokolade. Anbefales på det sterkeste! Og her er to litt mer stedfaste "husfavoritter:
En søt gammel kopp, som for tiden har en litt sliten basilikumplante i seg. (Hvordan får man dem egentlig til å overleve inne?) Koppen er kjøpt i en bruktbod, og har en liknende partner i skapet. Og så er det denne boksen jeg fant i en kommode hos moren min:
Det er en gammel sigareske som ble pusset opp en gang på syttitallet. Dere ser kanskje en fellesnevner her? Er det rødt og har blomster på seg, kan du banne på at jeg liker det:) Hva er deres favoritter i huset? Jeg sender stafettpinnen videre til Gøril, Hilde, Mona og Elin:)

onsdag 18. november 2009

Min første bestilling:) Og en hjelmlue.

I forrige innlegg viste jeg frem det fine stoffet jeg var så heldig å få gratis når jeg bestilte litt stoff. Jeg måtte jo selvfølgelig klippe i det med en gang, for det var så fint! (det er alltid litt skummelt å klippe i fine stoffer, man føler liksom man ødelegger det, men man MÅ jo, hvis ikke blir det jo ikke noe av det...( Uansett, det ble en hjelmlue til lille snuppis:) Str ett år da, så litt stor ennå. Selvom lille snuppis har litt stort hodet da:) Slik ser den ut:
Jeg synes det ble litt kult med knall gult skråbånd. Som vanlig ble jeg ganske sinna på skråbåndet underveis, men det gikk bra til slutt. Sånn tålelig i allefall. Jeg foret lua med det det røde og hvite elefanttøyet fra stoff og stil. Hva ER det med dette stoffet? Jeg blir helt gæren av å sy i det, symaskinen prøver å dra det ned til undertråen sin, og det bølger seg og går til alle kanter. Vurderer å kvitte meg med hele stoffet, men det er jo så fint! Slik ble i allefall resultatet:
Jeg planlegger å ha et lite hjelmluesalg om en liten stund her på bloggen. Må bare produsere litt først. Det er jo en del julegaver som står for tur, men det er så kjeeedelig! Mye morsommere med hjelmluer. Skulle tatt seg ut om jeg hadde sydd hjelmluer i gave til alle og enhver til jul, det begrenser seg liksom naturlig til de som har baby... Uuuuansett, jeg har fått min første bestilling:) Jippi je! På en bade/skiftekåpe. Tanten min er med i en klubb som bader ute hver lørdag hele året, jeg har sydd en stor "badekåpe" som hun kan skifte inni, og nå var det flere i klubben som ville ha:) Her er bilde av den opprinnelige:
Min kjære var ikke videre begeistret for å måtte stå modell her, så jeg måtte love og retusjere bort ansiktet hans... Kan ha noe med at jeg fikk helt sinnsykt latterkrampe da han tok den på seg.Skiftekåpa er kjempestor, og tres over hodet. Den er på en måte som et telt, man både kan ha på seg og tørke seg med. haha:)
Her ser dere hetta, med en spiss på enden:) Ikke bry dere om rotet i bakgrunnen, dette var en leilighet vi bare bodde i en liten stund. Og her ser dere skiftekåpa i action:
Denne kåpa er nå hjemme hos meg på ferie, jeg skal utføre litt forbedringer på den. Jeg skal sy på seler så min syklende tante kan ha den på ryggen som en sekk, og en liten lomme til å ha en termos i.
Og nå hadde jeg ikke mer å skrive i dag.
Ps, så ikke et eneste stjerneskudd i går, gjorde dere?
Ha en fin kveld:)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails